Reactie uit de fractie (maart-24)

Het zal u niet zijn ontgaan dat een aantal bewoners van de Aalscholverstraat/Zultestraat enorm is geschrokken van de mededeling dat Eigen Haard hun woningen als mogelijke herinvesteringsplek ziet.

Eigen Haard onderzoekt, samen met Rochdale en de gemeente de mogelijkheden om in het oude dorp te verdichten, te weten in de Calkoenstraat en op de plek van de Oude Keern en in de genoemde Aalscholverstraat. Hierdoor zouden er misschien een veelvoud aan woningen kunnen ontstaan, i.p.v. het huidige aantal.

Een aantal bewoners heeft meermalen ingesproken op de commissievergaderingen en het was aan ons, de raadsleden, om hen duidelijk te maken dat er nog geen concrete plannen liggen en dat het nu aan Eigen Haard is om te onderzoeken of zij een dergelijke investering willen/kunnen doen. Vele raadsleden en ook de wethouder hebben meermalen de bewoners bezocht om hierover van gedachten te wisselen; jammer genoeg heeft dit niet geleid tot wat meer rust bij de bewoners.

Helaas hebben enkele raadsleden veel valse hoop gewekt door in dit stadium in de bres te springen voor deze bewoners; zoals gezegd, het is nu nog aan Eigen Haard en niet aan de gemeente. Wij vinden het ook belangrijk dat de raad zijn rol op het juiste moment pakt en pas een afweging maakt wanneer alle feiten op tafel liggen.

In maart stond een aantal zogeheten hamerstukken op de agenda, zoals actualisatie van de financiële verordening en vaststelling van de rapportagegrens; punten die door de raad al uitvoerig voorbereid en goed bevonden werden met behulp van de deskundigheid van de Vereniging Nederlandse Gemeenten en onze accountant. Toch zagen Positief Landsmeer en zijn afgesplitste fractie Dorpsbelang mogelijkheden om de raad te vermoeien met amendementen en moties hieromtrent die, uiteraard, alle 13-2 werden verworpen.

Ook de airco voor een goed werkklimaat in het gemeentehuis leidde tot een verworpen amendement en daarnaast werden er moties ingediend, door de eerder genoemde fracties en de PvdA m.b.t. de bestuurlijke toekomst.

Er wordt momenteel zeer frequent overlegd met onze buurgemeenten Oostzaan en Wormerland en er werd voor gepleit om dit traject even af te wachten. De PvdA trok daarop zijn motie in.

Tot slot: u kunt, als geïnteresseerde in de lokale politiek, sinds kort de vergaderingen live volgen via de Lokale Omroep Landsmeer. Op vrijdagochtend word ik regelmatig aangesproken door bewoners die hebben meegekeken en zij laten mij weten medelijden met ons, raadsleden, te hebben. Hoe is het toch mogelijk dat punten die in 10 minuten afgehandeld kunnen zijn, ruim een half uur moeten duren?

Kijkt u zelf, dan kunt u ook beoordelen hoe dat komt.