VVD Landsmeer kiest voor grote, groene gemeente

In de raadsvergadering van 22 januari heeft de VVD als enige partij de keuze uitgesproken voor een zo breed mogelijk opgezette samenwerking van kleine, groene Waterlandse gemeenten. Aansluiting bij Amsterdam is voor de VVD geen alternatief scenario.

Gelijkwaardige samenwerking

Wij vinden dat wij onze krachten moeten bundelen met gemeenten die vergelijkbaar in grootte zijn, die vergelijkbare ambities en waarden hebben en voor vergelijkbare uitdagingen staan. Onze stip op de horzion is daarom een grote groene Waterlandse fusiegemeente. De VVD Landsmeer denkt dat zo'n samenwerking op basis van gelijkwaardigheid bijdraagt aan een krachtige regio.

Brede opzet

Deze samenwerking tussen groene, kleinschalige, Waterlandse gemeenten wordt, als het aan de VVD ligt, het liefst zo breed mogelijk opgezet: van Wormerland, via Oostzaan, Waterland en Edam-Volendam tot aan Zeevang. De grote groene Waterlandse gemeente die wij voor ogen hebben, strekt zich dus uit in oostelijke én westelijke richting. Natuurlijk zijn er cultuurverschillen, en natuurlijk zijn er gemeenten die op dit moment liever kiezen voor een samenwerking dan een fusie (of andersom), maar dergelijke verschillen in cultuur en opvatting zijn wat ons betreft van ondergeschikt belang.

Samenwerkingsvormen met draagvlak

Op termijn is het doel van de VVD een ambtelijke of bestuurlijke fusie tussen de groene gemeenten. Maar als een fusie niet de keuze is van de gemeenten met wie we willen samenwerken, dan streven wij naar het meest optimale samenwerkingsscenario. Met andere woorden: de wens tot fusie is voor ons niet leidend, samenwerkingsvormen die draagvlak hebben wél. Wij vinden: binnen zo’n samenwerking met gelijkwaardige partners zijn er voldoende mogelijkheden om de eigen identiteit te behouden, om de afstand tussen inwoners en bestuur klein te houden en om ervoor te zorgen dat de stem van Landsmeerders gehoord blijft.

Tussenstappen

Tussenstappen zijn waarschijnlijk noodzakelijk. Uit de verkenning van de bestuurlijke toekomst die de gemeente Landsmeer heeft gedaan, blijkt dat (nog) niet alle buurgemeenten aan fusie toe zijn. Daarom is elk scenario dat naar het gewenste eindresultaat leidt, mogelijk. Ja, ligt het misschien voor de hand dat we eerst gaan samenwerken of eventueel fuseren met één buurgemeente.

Kansen onderzoeken

Op basis van alle onderzoeken en bijeenkomsten met inwoners heeft VVD Landsmeer het College dan ook opgeroepen op om zo snel mogelijk stappen te nemen in de richting van Waterland én de OVER-gemeenten (Oostzaan en Wormerland) én Edam-Volendam/Zeevang. In die volgorde! Wat ons betreft onderzoekt het College zo snel mogelijk welke kansen er zijn voor samenwerken of fuseren tot een grote Groen-Waterlandse gemeente.

Niels Bonenkamp, fractievoorzitter VVD Landsmeer