De Landsmeerse VVD blij met eerste stap ontwikkelingen door woningcorporaties

Stap voor stap werken we de afgelopen jaren naar een oplossing voor het woningentekort in Landsmeer. De woningen op het Van Ackerterrein worden binnenkort opgeleverd, zodat een aantal Landsmeerders kan doorstromen naar hun nieuwbouwwoning daar, waardoor weer andere Landsmeerse woningen vrijkomen.

Maar ook de woningcorporaties dragen hun steentje bij. We zijn erg blij dat de woningcorporaties Eigen Haard en Rochdale actief meedenken en willen investeren in het realiseren van meer sociale woningen voor jongeren en senioren. Het is volgens ons goed dat er een aanzet gegeven is om de verouderde en ruim opgezette woningen bij de Oude Keern  en aan de Aalschover-/Zultestraat op den duur te vervangen. Hierbij ligt het voor de hand om meteen te verdichten en zodoende meer woningen te realiseren. En dat moet op deze locaties heel goed met behoud van het dorpse karakter kunnen.

Samen met de gemeente is Eigen Haard de juiste weg ingeslagen door in een zeer vroeg stadium naar de huidige bewoners van die locaties te gaan. Wij begrijpen dat dit tot ‘verrassingen’ leidt, maar het is pas de eerste stap van een nog lang traject, waarin met de belangen van de huurders zorgvuldig rekening gehouden zal worden. Wij zijn in ieder geval enthousiast en gaan ervan uit dat ook de Landsmeerse inwoners - en met name de vele woningzoekenden - deze ontwikkelingen zullen toejuichen.

Deze broodnodige toevoeging aan het aanbod sociale woningen zal wat de VVD betreft ook de deur open moeten zetten om elders in het dorp projecten te ontwikkelen voor het middensegment. Nu kan dat soms niet door de restrictie van een verplicht deel sociale huurwoningen bij een project; de raad zal bij het opstellen van de Omgevingsvisie en nieuwe Woonvisie hier uitspraken over moeten gaan doen.

Want iedere woning erbij is een kans om in ons prettige dorp te blijven wonen!