Reactie uit de fractie (nov-23)

Door de landelijke verkiezingen zou je bijna denken dat de politiek even stilligt, maar niets is minder waar. Op lokaal niveau wordt hard gewerkt om het leven niet nog duurder te maken en te zorgen voor maatregelen waar iedereen wat aan heeft.

Afgelopen raadsvergadering is de begroting voor volgend jaar vastgesteld. Dit is traditiegetrouw een lange vergadering waarbij flinke koerswijzigingen tot stand kunnen komen. Wij zijn trots dat ook dit jaar de VVD weer zijn stempel op de begroting heeft kunnen drukken.

De vergadering begon met de algemene beschouwingen. Onze fractievoorzitter Anneriek Verhoef deelde de nodige complimenten uit voor de ontwikkelde bouwprojecten en de ambities van het college, maar uitte ook onze zorg over het gebrek aan ruimte binnen het gemeentelijk huishoudboekje. Bij de geringste tegenslag moeten we terug naar de tekentafel, en wat de VVD betreft gaan we dan niet met de pet rond bij de inwoners.

Inwoners van de gemeente Landsmeer krijgen in vergelijking met de buurgemeentes al de hoogste rekening op de deurmat. Met het voorgestelde beleid zouden de belastingen komende jaren oplopen om daarmee de stijgende kosten te kunnen betalen. Voor de VVD kan dit niet het normale uitgangspunt zijn. Wij vinden dat we moeten kijken wat er met het opgehaalde geld gedaan wordt en waar nodig moet worden gesneden in de uitgaven. Zo werkt het thuis ook. Als het bij de buren blijkbaar een stuk goedkoper kan dan moet wij kijken hoe het anders kan! Met een nipt aangenomen VVD-motie heeft het college de opdracht meegekregen de belastingen komende jaren te beteugelen.

Met D66 en Lokaal Landsmeer heeft de VVD een belangrijke wijziging doorgevoerd voor de komende jaren. Het tegengehouden plan voor een nieuw duurzaamheidsfonds zou voor het overgrote deel van de inwoners de wereld op zijn kop zijn. Allemaal belasting betalen voor de besparing op de energierekening van een handje vol inwoners; en de milieuwinst nihil. Waar wel iedereen wat aan heeft: verkeersveiligheid en goede bereikbaarheid. Komende jaren komt er extra geld beschikbaar voor aanpassingen op het Lint en achterstallig onderhoud.

Focus en ga door!