Reactie uit de fractie (sep-23)

In de raadsvergadering van 28 september ging de gemeenteraad unaniem akkoord met het voorstel om toe te staan dat jongeren vanaf 16 jaar beëdigd kunnen worden tot commissielid in Landsmeer.

Als jongste raadslid in Landsmeer had ik het voorstel eind mei al aangeboden aan burgemeester Leon de Lange.

Door het besluit mogen jongeren namens een fractie het woord voeren in commissievergaderingen. In deze vergaderingen wordt het voorbereidende werk gedaan: er wordt gediscussieerd, bijgeschaafd en geoordeeld over alle onderwerpen die de gemeente aangaan. Dit is de plek om het geluid van de ondervertegenwoordigde jongeren te laten horen! Ben je geïnteresseerd of ken je iemand die geïnteresseerd is, neem vooral contact met ons op en bezoek een VVD activiteit om met ons het gesprek aan te gaan.

Budget herinrichting Meervalweg

Verder is afgelopen raadsvergadering besloten meer budget beschikbaar te stellen voor het op orde brengen van de Meervalweg. Helaas is het een gegeven dat bouwkosten de afgelopen tijd flink zijn opgelopen. Door meerde onvoorziene gebeurtenissen hebben de werkzaamheden vertraging opgelopen en zijn extra uitgaven noodzakelijk om de werkzaamheden fatsoenlijk te kunnen voltooien.

Lokale lastendruk

Ook heeft de VVD kennis kunnen nemen van het rapport van de Rekenkamer over de lokale belastingen en leges. Hieruit blijkt eens te meer dat de lasten voor onze inwoners hoog zijn in vergelijking met andere gemeenten. Dit komt deels door de kleine omvang van onze gemeente waardoor wij schaalvoordelen niet hebben, maar dat is wat ons betreft geen excuus; bij een hoog prijskaartje hoort ook een hoog voorzieningenniveau. Kritisch naar de uitgaven van de gemeente blijven kijken zal bij de aankomende begroting daarom ook onze prioriteit zijn, zodat het geld van de inwoners vooral naar zaken als onze sportvoorzieningen, groenonderhoud en uitbreiding van het aantal woningen in Landsmeer kan stromen.