Reactie uit de fractie (juni-23)

Raad donderdag 29 juni - We zijn nu drie maanden onderweg met het nieuwe samenwerkingsverband voor Landsmeer. Het college is druk bezig geweest om de bestuurlijke trein weer op volle kracht te laten rijden. We zijn verheugd dat we als VVD zien dat de realisatie van ons verkiezingsprogramma vorm krijgt. Op de agenda van de raad stonden deze maand twee belangrijke bespreekstukken: een te nemen horde voor de invoering van de Omgevingswet en de jaarstukken van het Recreatieschap Twiske-Waterland.

Met de beoogde invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 zullen de procedures voor vergunningen met betrekking tot de fysieke leefomgeving worden versimpeld en versneld. De gemeenteraad heeft nu besloten haar eigen adviesrecht in de nieuwe situatie zo toe te passen dat de bedoelde versnelling ook werkelijk plaats zal vinden. Deze stap is belangrijk voor het realiseren van meer woningbouw in Landsmeer.

Samen met D66, Lokaal Landsmeer en GroenLinks heeft de Landsmeerse VVD het initiatief genomen om het houden van evenementen in het Twiske niet langer te blokkeren. De gemeenteraad heeft zich vorige periode, tegen de wens van de VVD in, uitgesproken tegen festivals in het Twiske en daarmee vele varianten van recreĆ«ren verhinderd. Dit heeft ertoe geleid dat het Twiske de begroting voor de komende jaren niet sluitend kreeg. Met het aangenomen amendement is de weg naar evenwichtig gebruik en onderhoud van ons mooie natuurgebied weer geopend.

Ook heeft de raad afgelopen donderdag budget vrijgemaakt voor de herontwikkeling van het Dorpshuis Purmerland. Het in onbruik geraakte pand is nu eigendom van de gemeente en kan een bijdrage gaan leveren aan het oplossen van het woningentekort in Landsmeer.