Persverklaring Landsmeerse VVD n.a.v. politieke onrust in Landsmeer

De Landsmeerse VVD is geschrokken van de gebeurtenissen die de directe aanleiding vormen voor het wegsturen van een wethouder en het uiteenvallen van de coalitie. En ook al zagen we het misschien al een tijdje aankomen, toch zijn we overvallen door het feit dat het binnen een half jaar na aantreden gebeurt en de hevigheid waarmee het gepaard gaat.

Grote woorden in de media, ongefundeerde beschuldigingen in de richting van de ambtelijke organisatie en zelfs in de richting van de burgemeester.

Het is van het grootste belang dat we zo snel mogelijk uit de ontstane politiek-bestuurlijke situatie wegkomen. De gevolgen die het (al) heeft voor onze gemeente zijn anders niet te overzien. Dit alles heeft niets meer te maken met het dienen van de belangen van de inwoners van Landsmeer, Den Ilp en Purmerland; want daarvoor zitten alle gekozen volksvertegenwoordigers in de gemeenteraad .

De Landsmeerse VVD heeft na de verkiezingen en vrij vroeg in het formatieproces dat daarna op gang kwam, een pas op de plaats gemaakt. Wij hadden geen goed gevoel bij de bereidheid van de winnaars van de verkiezingen, Lokaal Landsmeer, om écht en oprecht samen te werken met de VVD. Wij kunnen helaas vaststellen dat er vanuit de voormalige coalitie geen enkele verbinding is gezocht de afgelopen maanden.

Hoe dun het laagje vernis van de coalitie was, bleek in de raadsvergadering van 19 januari toen een motie van wantrouwen tegen wethouder Marion Breij van Lokaal Landsmeer werd ingediend en aangenomen. Het verwijten maken over en weer begon vrijwel direct. Een ronduit beschamende vertoning, een gemeenteraad onwaardig.

Fractievoorzitter Niels Bonenkamp: “De Landsmeerse VVD heeft zich na de verkiezingen in zijn nieuwe rol geschikt en is constructief oppositie gaan voeren. Voor zover dat ging, want van debat was in de gemeenteraad sinds het aantreden van de coalitie geen enkele sprake meer. Openheid en transparantie leken verdwenen van het politieke toneel in Landsmeer.“

De Landsmeerse VVD is altijd bereid om verantwoordelijkheid te nemen. Samen met andere partijen én de ambtelijke organisatie moeten we zo snel mogelijk aan de slag om ervoor te zorgen dat Landsmeer weer een stabiel en respectabel bestuur krijgt. Daarvoor is geen tijd te verliezen!