Nieuwe coalitie wil bezuinigingen op subsidies niet terugdraaien

Een voorstel van de Landsmeerse VVD samen met D66 en PvdA om de bezuinigingen op subsidies aan verenigingen en maatschappelijke instellingen terug te draaien haalde geen meerderheid in de gemeenteraad. De vier nieuwe coalitiepartijen stemden tegen.

Onbegrijpelijk dat de nieuwe coalitie bezuinigingen op subsidies niet wil terugdraaien nu het kan. Ruim een half miljoen euro wordt er in de algemene reserve – de risicopot van de gemeente – gestort. Dat geld heeft de gemeente namelijk overgehouden over het jaar 2021.

De Landsmeerse VVD stelde daarom bij de behandeling van de jaarrekening samen met D66 en de PvdA voor om per direct, in 2022 dus, de bezuinigingen op onder andere SamenMeer, muziekvereniging Amicitia, zwembad De Breek en Bibliotheek Waterland terug te draaien. Het geld is er en vrijwel alle partijen gaven voor de verkiezingen nog aan dat deze bezuiniging moest worden teruggedraaid zodra het kon.

Ons voorstel werd helaas met negen stemmen tegen (Lokaal Landsmeer, GroenLinks, Positief Landsmeer en CDA) en zes stemmen voor (VVD, D66, PvdA) verworpen in de raadsvergadering van 30 juni (link naar raadsvergadering)

Ondanks alle mooie woorden over “het belang van het verenigingsleven” is duidelijk dat de nieuwe coalitie andere prioriteiten heeft. Welke dat zijn is volslagen onduidelijk. In ieder geval wil de nieuwe coalitie blijkbaar de handen vrij hebben om het geld anders uit te geven dan aan het terugdraaien van de bezuinigingen op verenigingen en maatschappelijke instellingen. De Landsmeerse VVD maakt een andere keuze.

Blijkbaar maken de vier nieuwe coalitiepartijen nu andere keuzes. Er werd gesproken over “integraal bekijken”, “het verkeerde moment” en dat een en ander “bij de perspectiefnota moest worden bekeken”. Daar hebben de verenigingen en maatschappelijke instellingen echter dit jaar niets meer aan. De zogenaamde perspectiefnota gaat namelijk over volgend jaar.

Daar komt nog bij dat er dit jaar helemaal geen perspectiefnota meer door de raad behandeld wordt! Normaalgesproken wordt die namelijk vastgesteld in juli, maar vanwege de lange formatie en het feit dat er nog steeds geen operationeel college zit, is dit niet gebeurd en zal dit ook niet meer gebeuren.

Wat de consequenties zijn van het niet terugdraaien van de bezuinigingen werd verwoord door de insprekers bij de commissievergadering van 16 juni jongstleden, die namens Amicitia, SamenMeer en Stichting het Dorpshuis Landsmeer hun verhaal deden. Respectievelijk contributieverhoging en mogelijk beperkter aanbod aan muziekles, leegloop van het vrijwilligersbestand en mogelijk minder activiteiten, en een gat in de begroting vanwege teruglopende huurinkomsten.

Dat is niet alleen een slechte zaak voor de maatschappelijke verbondenheid. Voor het kunnen meedoen van alle inwoners in onze gemeente ongeacht inkomen en leeftijd. Maar bovendien krijgt de gemeente de rekening vanzelf alsnog gepresenteerd in het Sociaal Domein als inwoners noodgedwongen een beroep op professionele hulp of dienstverlening gaan doen.

De Landsmeerse VVD staat voor robuust financieel beleid, dat is bekend. Maar de gemeenteraad is de afgelopen jaren doorgeschoten in het doorvoeren van bezuinigingen; ook de toenmalige VVD-fractie. Er is soms onnodig en ondoordacht bezuinigd.

Regeren is vooruitzien en begroten ook. De gemeentekas was krap en er waren fikse financiële tegenvallers (bijvoorbeeld in de Jeugdzorg) en ook de boekhouding bleek niet altijd op orde. Op dat gebied heeft het college veel opgeschoond, maar is daarbij wel veel te ver gegaan in zijn bezuinigingsdrift en is bovendien veel té voorzichtig geweest.

Operatie geslaagd, patiënt overleden…of althans bijna dan.

De gemeente heeft zelfs een apart potje - de reserve weerstandsvermogen - waarin een bedrag zit waarmee alle (financiële) risico’s die de gemeente loopt 1.4x gedekt zijn. Heel fijn natuurlijk, maar het is des te onbegrijpelijker dat er dan geen €60.000 kan worden vrijgemaakt voor het ongedaan maken van bezuinigingen in 2022.

Wat dat betreft was de Landsmeerse VVD al ruim voor de verkiezingen tot inkeer gekomen. Zeker de bezuinigingen op verenigingen en maatschappelijke instellingen waren onnodig en er is nauwelijks nagedacht over de consequenties.

Onlangs namen we nog een kijkje op de ‘Samen Leuke Dingen Doen Markt’ bij SamenMeer. Bijna niet voor te stellen dat al deze activiteiten onder druk komen te staan terwijl er geen enkele financiële noodzaak voor is. Of neem Amicitia dat \tijdens de Sport- en Feestweek met een Landsmeerse variant van ‘Maestro’ en ook op 9 juli tijdens de benefietavond van de BVL laat zien wat ze doen en betekenen voor ons dorp. Het zou doodzonde zijn als zo’n vereniging dit niet meer kan doen.

Ondanks dat een meerderheid van de nieuwe gemeenteraad de bezuinigingen op verenigingen en maatschappelijke instellingen niet wil terugdraaien - zonder inhoudelijke argumentatie overigens en ondanks in de verkiezingscampagne gedane beloften - blijft de Landsmeerse VVD pal staan voor het verenigingsleven. De verenigingen dat zijn wij! Zij maken Landsmeer, Den Ilp en Purmerland. Wij blijven pleiten voor het terugbrengen van de subsidies op het oude niveau, nu en in de toekomst.