Landsmeerse VVD maakt pas op de plaats

De Landsmeerse VVD heeft vandaag (28 april 2022) besloten voorlopig niet meer deel te nemen aan de formatiebesprekingen onder leiding van Lokaal Landsmeer. Met name het vertrouwen op een vruchtbare samenwerking ontbreekt.

De VVD heeft steeds aangegeven voorstander te zijn van een meerderheidscoalitie met een college dat een duidelijk mandaat heeft. Een samenwerking waarin je op elkaar kunt rekenen; eentje die gebaseerd is op vertrouwen. Aan zo’n samenwerking levert de VVD altijd graag een bijdrage.

Het concept raadsprogramma dat op dinsdag 26 april ter tafel is gekomen, als resultaat van een aantal verkennende gesprekken, is wat de VVD betreft te eenzijdig opgesteld en op punten helemaal niet realistisch en uitvoerbaar. Het bevat veel te veel details en komt heel dwingend over. Het is veel oude wijn in nieuwe zakken en er klinkt een negatieve teneur in door.

Het biedt volgens de onderhandelaars van de VVD inhoudelijk bovendien te weinig concrete aanknopingspunten om de belangrijkste ambities van de VVD te realiseren: het ontwikkelen van een gebiedsvisie voor de entree van Landsmeer, meer bouwen in het middensegment, verbeteren van de verkeersveiligheid voor met name fietsers en voetgangers, en investeren in het Landsmeerse verenigingsleven en accommodaties zoals zwembad de Breek.

Maar belangrijker nog is het gebrek aan vertrouwen in de bereidheid om écht samen te werken. Er wordt wel met de mond beleden dat er een zo breed mogelijk raadsakkoord moet komen, maar de intentie om samen te werken (met de VVD) is duidelijk niet bij alle partijen aanwezig. Overigens betwijfelt de VVD ook of er een serieus en stabiel bestuur gevormd kan worden met al de partijen die nu (nog) aan de formatietafel zitten.

Het huidige verloop van de (in)formatie, een eenzijdig ingestoken proces waarbij de inhoud niet altijd leidend lijkt te zijn, dat nu al zes weken bezig is achter gesloten deuren, is aanleiding genoeg om te koersen op duidelijkheid over de gewenste uitkomst: wat voor bestuur en bestuurders moeten de uitdagingen waar de gemeente Landsmeer voor staat gaan aanpakken?

Tot dat duidelijk is, maakt de VVD een pas op de plaats.