Nederland blijvend aantrekkelijk als vestigingsland voor bedrijven

Nederland is geen belastingparadijs, onderzoeken van onder andere het International Bureau of Fiscal Documentation wijzen uit dat. Bovendien komt naar voren dat actie tegen belastingontduiking alleen in internationaal verband effectief kan worden aangepakt.

“Ons land moet, ook in de toekomst, aantrekkelijk blijven als vestigingsland. We willen juist dat niet alleen hoofdkantoren zich hier vestigen, maar dat deze organisaties gestimuleerd worden om uit te breiden door aantrekkelijke regelgeving,” aldus VVD Tweede Kamerlid Helma Neppérus.

Grote succesvolle bedrijven als IKEA, Nike en Sony die in Nederland gevestigd zijn, leveren veel werkgelegenheid op en zijn een belangrijke positieve impuls in onze economie. “Buitenlandse organisaties moeten niet het land worden uitgejaagd,” vindt Kamerlid Neppérus. “Dit verjagen gebeurt als er alleen door óns land maatregelen worden genomen, die het fiscale vestigingsklimaat minder aantrekkelijk maken. Eenzijdige Nederlandse regels tegen internationale geldstromen zijn niet effectief. Dit land is momenteel aantrekkelijk voor bedrijven, onder andere vanwege het uitgebreide netwerk van fiscale verdragen en effectieve dienstverlening vanuit de belastingdienst. De VVD wil dit graag zo houden om de concurrentiepositie van Nederland te versterken.”

Daarnaast wil de VVD kijken naar internationaal gecoördineerde acties die belastingontduiking tegengaan. Het liberale Kamerlid geeft aan: “Wij zijn pertinent tegen belastingfraude. Het kan niet zo zijn dat bedrijven nergens belasting betalen via fiscale constructies in verschillende landen. Het is essentieel dat landen sneller gegevens met elkaar gaan uitwisselen om ontduiking te kunnen aanpakken.”

Op 18 december vond een plenair debat plaats waarin de VVD aan de Staatsecretaris van Financiën heeft gevraagd het huidige beleid voor te zetten. Actie in de aanpak van belastingfraude in internationaal verband en niet vooruitlopen op regels met andere landen die onze concurrentiepositie belemmeren.