Het licht op groen zetten

De kwestie rond het bouwen van een hotel in Landsmeer bij de A10 houdt de gemoederen in Landsmeer behoorlijk bezig. Dit bleek tijdens de raadsvergadering van 28 januari en uit de vele reacties die daarna via de pers en sociale media werden verspreid.

Het is duidelijk waar de VVD Landsmeer voor staat: versterken van de lokale bedrijvigheid, creëren van werk en banen. VVD Landsmeer wil dit onder meer bereiken door het benutten van de kansen die Landsmeer heeft op gebied van recreatie en toerisme. De bouw van een hotel is zo’n kans. De VVD heeft zich daarom vanaf het begin voorstander van deze ontwikkeling getoond. Een hotel levert de gemeente geld op en de bewoners en lokale ondernemers kunnen er ook van profiteren.

Geschikte plek: tegenover de BP

De VVD pleit voor de locatie tegenover het tankstation van BP. Dit heeft niets te maken met ‘de belangen van een projectontwikkelaar’ zoals bepaalde partijen suggereren.

De VVD vindt deze locatie de meest geschikte plek voor een hotel en heeft hiervoor eerder al allerlei redenen genoemd. Serieuze alternatieven zijn er volgens ons niet. Een hotel aan de westkant van het Zuideinde is geen alternatief. Dat levert verkeersproblemen op en gaat ten koste van een sportvereniging en van volkstuinen. Nog even los van de vraag of een hotel in de buurt van een vuilstortplaats, Landsmeers grootste industriële bedrijf en een toekomstig crematorium, levensvatbaar is. Ook het centrum van Landsmeer biedt geen ruimte.

Zoeken naar balans

Het klopt dat de bouw van een hotel tegenover de BP ten koste gaat van een stuk groen. Desondanks blijft die plek naar de mening van de VVD de beste optie. Dat zeggen we niet zomaar. In de Toekomstvisie staat dat Landsmeer het blauw/groen waar we met z’n allen zo trots op zijn, wil behouden. Ook staat er dat de kansen die blauw/groen biedt op recreatief en toeristisch gebied moeten worden benut. Om beide doelen te bereiken moet je altijd zoeken naar een balans.

Om natuur te ontsluiten is infrastructuur nodig: bezoekerscentra, horeca en ook verblijfsaccommodatie. Soms moet je daarvoor een stukje groen opofferen. Het grotere doel is hier juist behoud van de groen/blauwe omgeving! Duurzame investering opdat het blauw/groen ook in de toekomst behouden en financierbaar blijft. VVD Landsmeer laat groen niet links liggen!

‘De ideale locatie’

In de keuze voor de locatie in het groene weiland tegenover de BP staat de VVD Landsmeer niet alleen. Naast de lokale partijen PL en LMvC, heeft ook Groen Links argumenten voor deze plek genoemd en spreekt het CDA zelfs over ‘de ideale locatie’. De PvdA is weliswaar bezorgd over het groen, maar vindt de oostkant van het Zuideinde de enige reële mogelijkheid en pleit voor een kleiner hotel. Of dat laatste rendabel is, laten wij graag over aan het oordeel van de experts (de ondernemer).

Velen zijn echter bang dat de Provincie Noord-Holland niet wil meewerken aan bouwen buiten de rode contour en dat het dus nog heel lang kan duren voordat er een hotel staat. Dat zal nog moeten blijken, maar is volgens de VVD Landsmeer geen reden om het niet te proberen.

Voorbarig

Nee, dan D66. Deze partij staat voor ‘een groen dorp’ en presenteert een alternatief binnen de rode contour. Een hotel aan de Scheepsbouwersweg met uitzicht op vuilstort, industrie en (toekomstig) crematorium en deels op het terrein van een sportvereniging en volkstuinen.

Om het pleidooi voor dit alternatief kracht bij te zetten meldde D66 tijdens de raadsvergadering van 28 januari dat de besturen van de sportvereniging (Pijlsnel) en de volkstuinders al akkoord waren. De geluiden vanaf de publieke tribune deden anders vermoeden: “Wij zijn niet gehoord”, “U liegt!”.

Het grote belang dat D66 hecht aan haar alternatief bleek ook uit het feit dat de pers voorafgaand aan de raadsvergadering al was ingelicht over de uitkomst van de stemming die nog moest plaatsvinden. Een kandidaatraadslid wist het NHD ‘s middags al te melden dat de raad in meerderheid voor het plan D66 zou stemmen en dat het ook volgens het College de enige optie was!

Buiten de rode contour

In dit kader roepen we in herinnering dat enkele jaren geleden het plan Kistenmakerseiland is gerealiseerd. Een gebied dat buiten de rode contour lag en waarmee de Provincie akkoord is gegaan. Overigens is dit stuk grond in de groene bufferzone destijds door alle partijen in de raad ‘geofferd’ voor woningbouw.

‘Niet bouwen buiten de rode contour’ is het belangrijkste argument van D66 tegen de locatie bij de BP. De persoon die het alternatief van D66 heeft uitgewerkt is architect/acquisiteur, kandidaat-raadslid voor D66 en is destijds zelf betrokken geweest bij het plan Kistenmakerseiland, oftewel: bouwen buiten de rode contour.

Heldere keuze

VVD Landsmeer is vanaf het begin helder geweest in haar keuze. De VVD kan ook betogen waarom een hotel een goed initiatief is en op de plek tegenover de BP het best tot zijn recht komt. Winst, zo kort voor de verkiezingen, is dat na de recente raadsvergadering ‘duidelijk’ is waar de andere partijen voor staan.

Als we een hotel willen en er is een geschikte plek, door de meerderheid van de raad gedragen, dan moeten we daarvoor knokken! Wij gaan verder.