Fazantenstraat 2

Gezien een aantal reacties op ons standpunt over de Fazantenstraat, hierbij een nadere toelichting.

Er is blijkbaar verwarring over de coalitie op dit moment. Er is nu een raadsbrede coalitie waarbij alle partijen uitvoering geven aan het raadsprogramma tot de verkiezingen. De beslissing over de Fazantenstraat is in de raadsvergadering genomen en de VVD heeft haar standpunt later op de website toegelicht.

De VVD is ook bezorgd over het feit dat er woningen verdwijnen uit het sociale bestand. We hebben dan ook in ons programma opgenomen dat er weer goede afspraken worden gemaakt met de woningcorporaties. In de raadsvergadering heeft de wethouder gezegd dat de woningen in de Fazantenstraat in de sociale sector vallen. De VVD maakt zich er hard voor dat deze woningen in de sociale sector zullen blijven vallen. Ondanks de huurverhoging in 2014.

De woningen die nu gebouwd worden, zijn bestemd voor gezinnen die recht hebben op een woning in de sociale sector. Het zou goed zijn als Landsmeerse gezinnen op deze woningen reageren. Het beleid van de gemeente moet ervoor zorgen dat ouderen in of zo dicht mogelijk bij het centrum wonen. Daarom is het ook logisch in de Fazantenstraat geen woningen voor ouderen neer te zetten ver van het centrum. In het Breekproject en Cassandrahof zijn de afgelopen jaren juist woningen voor ouderen gebouwd. De plannen om de Fazantenstraat te vernieuwen zijn al vele jaren oud en deze plannen zijn zorgvuldig voorbereid door Eigen Haard en de gemeente. Alle huidige bewoners in de Fazantenstraat (anti-kraak) wisten zo waar ze aan toe waren.

Wij willen geen ad-hoc maatregelen. Daarom willen we voor de toekomst afspraken maken; een woonvisie maken en snel nieuwe overeenkomsten aangaan met de corporaties. Zo kunnen we ervoor zorgen dat nu en op de lange termijn de juiste woningen voor de juiste mensen worden gebouwd. De oude afspraken met de corporaties zijn gemaakt in 2009 en waren geldig tot 2012. Toen is onder andere afgesproken dat de sociale woningvoorraad gelijk zal blijven en dat de kwaliteit verbeterd zal worden. Verder dat er een passend aanbod komt, ook in koop- en vrije sector huur. Tenslotte ook nog dat de beschikbare seniorenwoningen worden aangepast aan de eisen van deze tijd. Destijds zijn de afspraken tussen gemeente en corporaties aan de huurdersvereniging voorgelegd en goedgekeurd. Het past binnen die afspraken dat er huizen voor jonge gezinnen zouden komen. De VVD vindt dat we ons dorp vitaal moeten houden qua leeftijdsopbouw omdat dit voor de hele samenleving van groot belang is. Of het nu gaat over de winkels, sportverenigingen, scholen, mantelzorg of werkgelegenheid.