Wel of geen windmolens in Landsmeer

De Landsmeerse VVD is niet tegen windmolens in het algemeen, wij denken dat windmolens een belangrijke component kunnen zijn voor de oplossing van het energievraagstuk. Wel zien wij windmolens graag in combinatie met andere vormen van groene energie en zelfs kernenergie. Wij zijn groot voorstander van wind op zee.

Standpunt windmolens in Landsmeer

Bij wind op land moet er wat de Landsmeerse VVD betreft voldaan worden aan zeer strenge voorwaarden.

Een windmolen moet op ruime afstand staan van bewoning en als richtlijn hanteren wij het Deense model.

• “Een windmolen moet zover mogelijk van bewoning staan maar tenminste 6x de hoogte van de windmolen, waarbij de hoogte wordt berekend op het hoogste punt van de wiekuitslag.”

Naast deze maatstaf vinden wij het van groot belang dat de verantwoordelijke bestuurders de vrijheid hebben om over hun eigen grondgebied te kunnen beslissen, dus indien een windmolen gepland wordt aan een gemeentegrens dan moet de minimale afstand tot de gemeentegrens 600 meter zijn.

Bij het bekijken of een windmolen ergens op Landsmeers grondgebied geplaatst kan worden dient er rekening gehouden te worden met andere vraagstukken, zoals bijvoorbeeld: woningbouw en natuurbeheer.

Tevens dient rekening gehouden te worden met vigerende bestemmingsplannen, alsmede natuur beschermingsregimes.

Als we de bovenstaande voorwaarden leggen op het grondgebied van Landsmeer zien wij als Landsmeerse VVD geen mogelijkheden voor grote industriële windmolens.