De Landsmeerse VVD beperkt verdere verhoging van de OZB.

Tijdens de laatste Raadsvergadering van het jaar hebben we toch nog een kleine meevaller weten te realiseren voor de inwoners van de gemeente Landsmeer.

Bij de beeld- en oordeelvormende gemeenteraadsvergadering van 3 december werd duidelijk dat er een fout was geslopen in de berekening van de OZB en dat er een gat was van € 160.000,-.

De portefeuillehouder maakte bekend dat die € 160.000,- zou leiden tot 4% extra verhoging van de OZB.

Tijdens de extra ingelaste Raadsvergadering van 23 december hebben wij twee amendementen in stemming gebracht met als doel de OZB verhoging te beperken en de pijn voor de inwoners te verzachten.

We zijn op zoek gegaan naar dekking en ‘vonden’ € 94.000,- om het gat enigszins te dichten, namelijk: € 60.000,- dekking (voor inkomsten van objecten waarvan de actuele waarde nog niet is verwerkt en/of nog niet door de taxateurs is vastgesteld) die door portefeuillehouder werd benoemd tijdens de Raadsvergadering van 17 december en € 34.000,-  van het positieve begrotingsoverschot 2021.

De dekking van € 94.000,- betekent dat er geen € 160.000,- hoeft te worden doorberekend aan de inwoners, maar € 66.000,-.

De partijen D66, Groen Links en Lijst Hop Honing vinden dat de OZB een sluitpost van de Begroting mag zijn en stemden tegen onze amendementen. Ook de PvdA stemde tegen beide amendementen, omdat die partij vindt dat we de sleutel van het gemeentehuis maar beter aan de Provincie kunnen geven.

De Landsmeerse VVD, CDA, Lokaal Landsmeer en Positief Landsmeer stemden voor onze twee amendementen, zodat we een nipte meerderheid behaalden.