Ondanks herhaalde winstwaarschuwingen van de Landsmeerse VVD is Landsmeer nu beheergemeente.

Structurele inkomsten zijn noodzakelijk.

Structurele uitgaven werden de afgelopen jaren niet (geheel) gedekt door structurele inkomsten en dat werd deels opgelost door een greep (of twee) uit de algemene reserve, maar de bodem van die 'snoeppot' komt nu echt in zicht.

De (relatief) nieuwe wethouder Erik Heinrich zet zijn beste beentje voor en treft (met het College) maatregelen.
De meerjarenbegroting laat zowel bezuinigingen als lastenverzwaring zien.
- De subsidies voor maatschappelijke organisaties en verenigingen staan onder druk.
- De lasten voor de inwoners van Landsmeer zullen de komende jaren noodgedwongen stijgen, oa. wordt de OZB met 16 procent verhoogd, de afvalstoffenheffing gaat met 6 procent omhoog.
- De toeristenbelasting wordt gelijkgetrokken met omliggende gemeenten, van 3 naar 7 procent.
- Er wordt fors gesneden in gemeentelijke ambities én de gemeentelijke organisatie.
De onderzoeksvoorstellen zoals gepresenteerd in de Perspectiefnota waren het uitgangspunt, maar extra maatregelen blijken noodzakelijk en voor het begrotingsjaar 2022 is dan ook een additionele taakstelling opgenomen welke ingevuld zal moeten worden door nieuwe inkomsten voor de gemeente te realiseren.

Donderdag 8 oktober werd de 'motie vreemd sale & leaseback gemeentehuis' van de Landsmeerse VVD opnieuw in stemming gebracht en met een meerderheid aangenomen. De wethouder kan daar dus alvast mee aan de slag.

De Landsmeerse VVD wil nog meer structurele inkomsten genereren. Denk aan:
- Bouwen, bouwen én bouwen (ook in (niet-kwaliteits)groen)
- Ruimte voor ruimte.

Binnenkort komen we met nog meer ideeën.
Wil jij ook input leveren?
Like dan onze facebookpagina.
Praat op 26 oktober om 16.00 uur live mee (op Facebook) met de Landsmeerse VVD.