Regeren is vooruitzien!

Het was een geslaagde digitale BO-vergadering. Alle raadsleden bleven in de digitale lucht én een ieder was goed verstaanbaar. Een van de onderwerpen op de agenda was de ontwerp omgevingsverordening Noord-Holland 2020, die op 14 februari 2020 door Gedeputeerde Staten werd vastgesteld.

Het college van Landsmeer schreef een bestuurlijke zienswijze waarin het college van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord-Holland wordt verzocht om de ontwerpverordening conform de punten in de zienswijze aan te passen.
In die zienswijze wordt gevraagd om de beperkingen tot bouwen vanwege Bijzonder Provinciaal Landschap (BPL) van een aantal gebieden af te halen, zodat  Landsmeer in staat wordt gesteld om zelf de lokale belangen af te wegen en op die manier de toekomst van de locaties zelf kan bepalen.

De Landsmeerse VVD omarmt deze zienswijze en verzocht het college om deze verder uit te breiden ten oosten van het Amsterdamse Pad en ten noorden van de Ring A10. Ons voorstel kreeg steun van een meerderheid van de gemeenteraad (Lola, LHH en het CDA).

De Landsmeerse VVD is uiteraard niet van plan dat hele gebied te bebouwen, maar wil wel dat Landsmeer zelf de regie houdt over deze gronden, zodat ook onze boeren gebruik kunnen blijven maken van die agrarische percelen, het karakter van ons dorp behouden blijft en we zelf zeggenschap hebben over het (grond)waterpeil in dat gebied.

De essentie van de zienswijze is dat de gemeente zelf keuzes wil kunnen maken en zelf wil kunnen bepalen wat er gebeurt met lokale gronden. Indien de provincie de zienswijze overneemt zal de gemeenteraad in debat kunnen gaan en zal er discussie plaats kunnen vinden over de gewenste invulling.

De Landsmeerse VVD zal dan blijven pleiten voor het bouwen bij de entree  van Landsmeer, waarbij  duurzaam en energie-arm bouwen logische voorwaarden zijn en we denken aan een goede mix in het volkshuisvestingsbeleid (mix sociaal en vrije sector), alsmede aan alternatieve woonvormen, zoals tiny houses en eco houses. En  wat ons betreft kan daar ook een mooi nieuw sportcomplex met hockeyvelden etc. komen, wellicht in goed overleg met de gemeente Amsterdam

De Landsmeerse VVD is hoopvol gestemd en denkt hiermee een goede stap te hebben gezet in het debat over het bouwen in Landsmeer,  niet alleen binnenstedelijk, maar ook buitenstedelijk, daar waar geen sprake is van kwaliteitsgroen.