Monumentenbeleid niet rijp voor besluitvorming.

Na een zeer lang debat was de meerderheid van de raad het met de Landsmeerse VVD eens dat het monumentenbeleid niet rijp was voor besluitvorming.

Als Landsmeerse VVD waren we altijd al mordicus tegen een verplichte opname van panden in het gemeentelijke monumentenregister. Om te polsen hoe de eigenaren van de panden die op ‘de lijst met mogelijke monumenten’ vermeld stonden daar zelf over denken hebben wij begin maart een brief in de bus gedaan. Veel eigenaren reageerden per mail, belden of kwamen op donderdag 19 maart inspreken om aan te geven dat zij geen verplichte aanwijzing willen.

Onze woordvoerder gaf aan dat van alle respondenten bijna 100 % tegen een verplichte opname is en dat het niet de gemeente, maar de Landsmeerse VVD was die contact heeft gezocht met de eigenaren.

Participatie is een belangrijk instrument om zorg te dragen voor voldoende draagvlak en dat is wat er ontbrak, zoveel werd duidelijk na deze vergadering.

Al met al voldoende redenen om de nota, met een meerderheid van de raad, opnieuw te laten bestuderen; het huiswerk moet opnieuw.