ZORGEN MOET JE DOEN NIET MAKEN - Loesje

De Landsmeerse liberalen slaan handen ineen: De Landsmeerse VVD heeft namelijk in samenwerking met D66 Landsmeer vragen gesteld aan het College van Landsmeer over de schuldhulpverlening en dak- en thuislozen in Landsmeer. De beantwoording schetst een helder beeld. Wij zijn blij te lezen dat de gemeente Landsmeer erkent dat er ruimte is voor verbetering en dat er specifieke aandacht moet zijn voor vroegsignaleren van armoede- en schuldenproblematiek.

Schuldhulpverlening
In het beleidsplan 'armoedebestrijding en schuldhulpverlening 2016-2020' werd het belang van vroegsignalering al benadrukt., maar de kredietbank heeft momenteel geen actieve rol als het gaat om vroegsignalering.
Naar aanleiding van onze vragen zullen er in 2019 duidelijke afspraken worden gemaakt. Wat deze afspraken in zullen houden wordt nog niet benoemd.

De kredietbank richt zich op dit moment op het tot stand brengen van schuldregelingen, maar kan zich ook beperken tot het stabiliseren van schulden.
Er zijn landelijke afspraken gemaakt over oa. de toegankelijkheid van de schuldhulpverlening en verkorting van de wachttijden die worden meegenomen in de evaluatie.
Het contract met de kredietbank loopt eind 2019 af en bij de opdrachtverkenning voor de periode vanaf 2020 zal het thema vroegsignalering nadrukkelijk ter sprake komen.

De woningcorporaties (Eigen Haard en Rochdale) zijn bereid om de komende tijd samen met de gemeente naar oplossingen te zoeken, waarbij het wetsvoorstel wordt betrokken (om te komen tot aanpassing van de wet gemeentelijke schuldhulpverlening). Als het wetsvoorstel Wgs wordt aangenomen is er een wettelijke basis om gemeenten in te lichten als inwoners betalingsachterstanden hebben. De betrokken partijen kunnen dan in een vroeg stadium actie ondernemen, de schulden in eerste instantie proberen te stabiliseren en vervolgens af te bouwen.

De wet beslagvrije voet, die ervoor moet zorgen dat een minimuminkomen van 90% van het bijstandsniveau is gegarandeerd, is met 2 jaar uitgesteld.

Dak- en thuislozen.
De regiovisie en aanpak 2019-2020 beschermd wonen en maatschappelijke opvang is onlangs door het College van Landsmeer vastgesteld.
Voor Landsmeer fungeert Purmerend als centrumgemeente en is daarmee verantwoordelijk voor het bieden van faciliteiten voor maatschappelijke opvang.
Vanaf het moment dat iemand instroomt in een maatschappelijke opvang wordt hij/zij ingeschreven in Purmerend.

Bij de instroom wordt niet geregistreerd uit welke gemeente men afkomstig is. Op dit moment worden er, per jaar, in totaal 160 mensen opgevangen in Purmerend, maar wij weten dus niet of daar Landsmeerders bij zitten. Landsmeer kent in haar basisregistratie dus geen dak- en thuislozen. Wij vinden dat bij een inclusieve samenleving ook een goede registratie hoort. Dat moet dus anders!

Daarnaast wensen wij voor deze mensen de mogelijkheid (indien zij dat zelf ook wensen) om (met ambulante begeleiding) terug te stromen naar een eigen zelfstandige woonplek binnen de gemeente van herkomst, zodat men in een vertrouwde omgeving de draad weer op kan pakken.
De gemeente Landsmeer biedt de mogelijkheid om een briefadres (geen postadres) in Landsmeer te blijven gebruiken, maar dat moet dan via het eigen netwerk .... en dat heeft een dak- of thuisloze juist vaak niet (meer).
Een inclusieve samenleving vraagt wat ons betreft om opnamen in de basisregistratie van de gemeente.

Er is dus zeker ruimte voor verbetering en wij kijken ernaar uit.