De situatie in de Raad doet de Landsmeerse VVD denken aan Alice in Wonderland

‘Je kunt geen voetsporen nalaten als je op je kont blijft zitten.’ Donderdag 24 januari 2019, de eerste raadsvergadering van het nieuwe jaar (b)lijkt een slecht toneelstuk. Het begint al met het warrig doornemen van de agenda. Dit zou toch het meest duidelijke deel van de vergadering moeten zijn, maar in Landsmeer zijn we zelfs in staat om hierover verwarring te creëren en uitvoerig discussie te voeren. Waar het punt zou kunnen volstaan met ‘Zijn er op- of aanmerkingen ten aanzien van de agenda?’, worden er soms al enkele punten afgehamerd en wordt de volgorde voor het gemak weer omgegooid. Het is dus opletten geblazen welke agendapunt wanneer behandeld wordt.

Als iedereen uiteindelijk duidelijkheid daarover heeft dan is het voor enkele leden van de vergadering blijkbaar de kunst om zo langdradig mogelijk te reageren, waardoor de aandacht wegzakt en meerdere leden van de vergadering hun telefoon er maar bij pakken of onderling een praatje beginnen.

Als echte doeners vinden wij dit doodzonde van de tijd, een schertsvertoning. Procesbewaking en politiek (b)lijken regelmatig door elkaar te lopen. Een training voorzitterschap en debatteren lijkt geen overbodige luxe en ook het invoeren van spreektijd zou bespreekbaar moeten worden.

Genoeg over het proces – nu naar inhoud.

Het raadsvoorstel over het te doorlopen participatieproces bestuurlijke toekomst werd, mede dankzij een gedegen voorbereiding in de werkgroep BT, unaniem aangenomen door de raad. Niet alle partijen staan achter alle in het voorstel genoemde punten, maar omwille van de cohesie en de broodnodige samenwerking ging ook de Landsmeerse VVD hiermee volledig akkoord.

Heel fijn dat daar nu eindelijk overeenstemming over is bereikt, maar als je een participatieproces wilt doorlopen dan is het op zijn minst wel handig en verstandig dat je, op basis van een besluit, aangeeft dat je bestuurlijk wilt fuseren en naar wie de voorkeur uit gaat. Zodoende weten de inwoners die willen participeren waarover het gaat, c.q. wat de kaders zijn.

Raadsbrede programma

In het raadsbrede programma staat dat Landsmeer wil fuseren met de groenlandelijke gemeenten. Alle politieke partijen, met uitzondering van de PvdA, hebben dit raadsbrede programma in maart 2018 ondertekend, maar het besluit dat in december 2018 zou vallen is nog steeds niet genomen. Door het indienen van de motie vreemd ‘bestuurlijke toekomst’ werd getracht dit punt alsnog te bekrachtigen. Met een 6 tegen 7 (2 raadsleden waren afwezig) werd de motie verworpen. In onze ogen getuigt dit zwalkend beleid, individuele belangen en geen wil tot samenwerking.

Inmiddels zetten wij onze vraagtekens bij de waarde van het raadsbrede programma. De bestuurlijke fusie met de groenlandelijke gemeenten was het enige punt in het raadsbrede programma dat daadwerkelijk concreet staat benoemd en waar consensus over was, maar blijkbaar heeft dat geen waarde voor D66, LoLa, Positief Landsmeer en Lijst Hop & Honing.

De Landsmeerse VVD zou de VVD niet zijn als we niet positief zouden blijven, dus hopelijk was dit een slechte generale voor een goede uitvoering. Achter de coulissen maken we ons klaar voor de volgende (raads)voorstelling.

Marion Breij:
De situatie doet me denken aan een fragment uit ‘Alice in Wonderland’ …….
‘One day Alice came to a fork in the road and saw a Cheshire cat in a tree.
What road do I take?’ she asked.
‘Well where are you going?’ was his response.
‘I don’t know’. Alice answered.
‘Then’, said the cat, ‘it doesn’t matter. If you don’t know where you are going any road will get you there.’”