Landsmeerse VVD met stomheid geslagen

Donderdag 20 december was het dan eindelijk zover: tijdens de laatste raadsvergadering van dit jaar zou onder andere het Collegevoorstel inzake het participatietraject bestuurlijke toekomst worden besproken. We keken uit naar dit belangrijke agendapunt, maar al snel waren we met stomheid geslagen.

De indieners (D66, GroenLinks, LoLa en Lijst Hop&Honing) - bij monde van mevrouw Groen van D66 - gaven aan het punt van de agenda af te willen voeren, omdat het voorstel nog niet aan de verwachtingen voldeed. Zij wilden het punt verder niet bespreken en het werd dus door een meerderheid weggestemd.

De Landsmeerse VVD vroeg een schorsing aan en ging in overleg met het CDA en de PVDA die zich ook grondig hadden voorbereid op de bespreking van het voorstel. Bij het hervatten van de raadsvergadering werd ervoor gekozen om het voorstel - direct na de raadsvergadering - in een ingelaste beeld- en oordeelvormende (BO) sessie te bespreken.

Tijdens deze BO-sessie werd al snel duidelijk dat er bij de indieners onderling geen overeenstemming is, noch consensus over het kader en het doel.

D66 gaf aan dat er al meerdere documenten zijn geproduceerd (waar alles in terug te vinden is), LOLA en Groen Links verwezen naar de uitkomst van de besprekingen in de werk- en projectgroep. Dit alles leidde tot nog meer onduidelijkheid.

De VVD, CDA en PvdA hebben aangegeven dat een kader en doel een minimale vereiste is voor het College om een aangepast voorstel te kunnen schrijven.

Een gebed zonder einde ....?

In ieder geval een BO-sessie die laat eindigde met een groot vraagteken .... Hoe nu verder?

'De Landsmeerse VVD is zeer teleurgesteld in de gang van zaken. Wij zijn doeners en verwachten dat er een grote kans is op vertraging in de besluitvorming op dit belangrijke dossier.

Wij willen graag de belofte in het raadsbredeprogramma nakomen en het initiatief behouden. We hebben ons constructief opgesteld in het zoeken naar een breed gedragen oplossing voor deze impasse.

De handelwijze van de indienende partijen en het niet overleggen nemen wij ze zeer kwalijk. Dit mag en kan niet als je een raadsbrede coalitie hebt afgesproken.

Met stomheid geslagen begon deze Kerstperiode, maar uiteraard beginnen we straks weer vol optimisme aan het nieuwe jaar!'

Fijne Kerstdagen een een voorspoedig 2019