Uitstel besluitvorming bestuurlijke toekomst

Tijdens de raadsvergadering van 22 november 2018, heeft de Landsmeerse VVD zich met hand en tand verzet tegen de motie, die onder aanvoering van D66 door een aantal partijen werd ingediend m.b.t. de bestuurlijke toekomst van Landsmeer.

De inzet van de partijen was om uitstel van een fusiebesluit door de gemeenteraad te bewerkstelligen. Het jammere was echter, dat alle vier de partijen dit op verschillende gronden wilden bereiken, maar zich toch schaarden achter de constateringen en overwegingen van D66.

Een citaat uit onze Algemene Beschouwingen bij de Programmabegroting 2019: “De VVD omarmt de stip op de horizon, een bestuurlijke fusie met de groenlandelijke buurgemeenten. Wat ons betreft horen daar  niet alleen onze oosterburen, maar ook onze westerburen bij. Landsmeer loopt voorop in dit traject en dat is ook toe te juichen. We hebben, wat de VVD betreft, een zeer zorgvuldige procedure van participatie doorlopen en de stip is duidelijk. Wij zijn er klaar voor, maar we hebben onze buren nodig in dit proces. Als zij meer tijd nodig hebben om datzelfde draagvlak te creëren, dan zullen wij even moeten wachten. En als dat tot half 2019 is, kan de Landsmeerse VVD daar echt wel mee leven!”

Uitstel is voor ons dus best bespreekbaar, maar achter de reden waarom kan de VVD zich niet scharen. Gesuggereerd wordt dat er geen gedegen participatieproces heeft plaatsgevonden in de afgelopen vijf jaar. Wij bestrijden dit volledig.  Begonnen is met een klankbordgroep van bewoners en ondernemers, daarna zijn er wijkgesprekken geweest, in 2015 is er een enquête gehouden, daarna hebben er opnieuw wijkgesprekken plaatsgevonden en zijn er gezamenlijke raadssessies geweest en last but nog least: bij de verkiezingen 2018 hebben de inwoners van ons dorp zich kunnen uitspreken voor een fusierichting op basis van de verkiezingsprogramma’s van alle partijen, waarin de bestuurlijke toekomst een duidelijk onderwerp van gesprek was.

Helaas heeft de motie het toch gehaald en heeft het college de opdracht gekregen om weer de inwoners en ondernemers te consulteren. Op welke manier dat zal gebeuren is ons volledig onduidelijk en daarover wordt door de indienende partijen ook geen duidelijkheid gegeven.

Alhoewel de Landsmeerse VVD vaak het initiatief neemt wachten wij nu maar even af wanneer er een voorstel komt en wat de inhoud van dat voorstel is. Wordt vervolgd!