Algemene Beschouwingen VVD bij Programmabegroting 2017

De VVD bedankt het College en de ambtenaren van de afdeling Financiën, voor het opstellen van de Programmabegroting 2017. Er is duidelijk aandacht besteed aan de leesbaarheid.

Wat zich bij de behandeling van de Perspectiefnota al liet aanzien, is uitgekomen. De gemeente Landsmeer staat er financieel goed voor. Het gedegen financiële beleid van de afgelopen jaren werpt duidelijk zijn vruchten af. De gemeentefinanciën zien er opnieuw beter uit dan afgelopen jaar. De begroting voor 2017 is sluitend en de meerjarenraming tot en met 2020 vertoont oplopende positieve saldi. Minstens zo belangrijk, misschien zelfs wel belangrijker: de meerjarenbegroting is structureel sluitend! En ook de Algemene Reserve – de buffer voor het opvangen van financiële tegenvallers of het doen van eenmalige noodzakelijke uitgaven – is enorm, ten opzichte van het totaal van de begroting. De buffer loopt op richting de 25%; een triple-A bank zou er zijn vingers bij aflikken.

Het college houdt desondanks een slag om de arm. Verstandig. Al doet het eerste tussenkopje in de inleiding ‘aan den crisis voorbij’ anders vermoeden. Hier lijkt het college, onbedoeld, een verwijzing te maken naar de crisis van begin jaren dertig van de vorige eeuw. Ook toen was men iets te vroeg optimistisch… Maar ja, dat zeggen we met de wetenschap van nu. Laten we hopen dat de wereldwijde economische groei in 2017 doorzet en niet negatief beïnvloed wordt door de uitslag van de Amerikaanse presidentsverkiezingen – om maar iets te noemen.

Wat valt er op aan de begroting voor 2017?

De VVD constateert dat alle belangrijke uitgaven volgens het college gedaan kunnen worden, zoals bijvoorbeeld de voorbereiding van de invoering van de Omgevingswet en het voorsorteren op verdergaande samenwerking in de regio. Met andere woorden: we hoeven geen essentiële zaken te laten liggen vanwege geldgebrek.

Ook is het goed om te zien dat daarnaast – geheel in de geest van het coalitieprogramma ‘De inwoners centraal’ – opnieuw sérieus geïnvesteerd wordt in participatie. Voor de VVD betekent dit vooral ‘praten met, in plaats van over inwoners’ en ‘ruim baan voor initiatieven uit de samenleving’. Het is af-en-toe nog even wennen, deze andere manier van werken, met de daarbij behorende nieuwe vormen van communicatie en dienstverlening. Wat de VVD betreft mag er nóg meer worden losgelaten.

De VVD ziet in de Programmabegroting 2017 veel van zijn ambities terug. Zaken waarvoor de VVD zich de afgelopen jaren hard heeft gemaakt, worden blijvend zichtbaar:

-  Er zijn structurele middelen voor Economische Zaken, waaronder een ontwikkelbudget om marktinitiatieven te stimuleren. Dit ‘potje’ kan wat de VVD betreft breed ingezet worden, dus ook om bestaande projecten te versnellen op het gebied van recreatie, zoals een terras aan de Breek, of de ontwikkeling van verblijfsaccommodatie. De VVD denkt dat ook de nieuwe vorm van toeristenbelasting die wordt ingevoerd dit proces positief zal beïnvloeden.

-  Op gebied van participatie zijn concrete stappen gezet. De website geefomlandsmeer laat hiervan mooie voorbeelden zien zoals de projecten ‘verkeersveiligheid’ en ‘speelplaatsen’.

-  Het nieuwe subsidiebeleid gaat per 2017 in.  Alhoewel de effecten nog niet concreet in cijfers verwerkt zijn in deze begroting, verwacht de VVD hier veel van.

-  De zorg is geen zorgenkindje meer. De decentralisaties zijn in Landsmeer succesvol en zorgvuldig – met aandacht voor het individu – uitgevoerd. Er wordt goede zorg geleverd, dichterbij de mensen en tegen lagere kosten! De VVD ziet de decentralisatie van de zorg als een kans. Zorg-geld dat niet nodig is, kan voor innovatieve doelgroepgerichte zorgpilots worden ingezet of voor andere noodzakelijke uitgaven natuurlijk. Om deze discussie zuiver te voeren stelt de VVD vandaag voor om het geld dat oorspronkelijk in 2014 uit de algemene middelen in de 3D-reserve is gestort, nu terug te boeken naar de algemene reserve.

Wat zijn de speerpunten van de VVD voor 2017?

Bij de behandeling van de Perspectienota voor de zomer had de VVD zich ten doel gesteld om kleur te geven aan de begroting. Dat is gelukt.

De VVD vroeg aandacht en geld voor:

·       Verlaging van de lasten;

·       Verder investeren in jeugd en veiligheid; en voor

·       Duurzaamheid.

en die middelen zijn er gekomen.

Verlaging van de lasten

Inwoners, bedrijven en verenigingen moeten wat de VVD betreft meeprofiteren van de gezonde financiële situatie waarin de gemeente Landsmeer verkeert. De VVD is dan ook blij dat het college, ondanks aanvankelijk tegensputteren, kans heeft gezien de OZB te verlagen. De OZB daalt in 2017 met 3%. Als de huidige positieve financiële trend doorzet, zal de VVD volgend jaar komen met aanvullende voorstellen voor lastenverlichting, via OZB-verlaging. Wat ons betreft mag de systematiek van jaarlijks automatisch verhogen, worden afgeschaft.

Het afschaffen van de OZB voor sport- en cultuurverenigingen met een eigen accommodatie, bedoeld om de zelfredzaamheid van verenigingen te vergroten en om een gelijk speelveld te creëren tussen álle verenigingen, zien wij helaas niet uitgewerkt in deze begroting. Een van de weinige minpuntjes. Daarom doen wij vandaag een herhaalde oproep aan het college om dit alsnog te realiseren.

Investeren in jeugd

De Landsmeerse jeugd moet, in de meeste brede zin van het woord, in een goede uitgangspositie gebracht worden, door met ze te praten en naar ze te luisteren. De gezamenlijk met D66 en CDA genomen initiatieven voor een kindergemeenteraad en voor de versnelde aanpak van speelplaatsen in Landsmeer, hebben hun weg naar de begroting gevonden; of zijn al uitgevoerd! Maar liefst drie speelplaatsen zijn recent aangepakt, vooruitlopend op de actualisatie van het beleidsplan Spelen. Tot grote tevredenheid van de omwonenden en met name de kinderen. De VVD rekent erop dat deze aanpak in 2017 wordt voortgezet. De raad heeft er de middelen al voor aangedragen.

Mogelijk dat een vaste plek voor de jongeren in de nabije toekomst ook gerealiseerd kan worden in samenspraak met de jongeren.

Investeren in veiligheid

Om wonen in Landsmeer voor iedereen prettig te houden, wordt geïnvesteerd in veiligheid. Op voorspraak van de VVD worden gesprekken gevoerd met de Sportadviesraad om de veiligheid in het Sportpark te vergroten. De VVD heeft hier ook geld voor over. Geld dat er voldoende is, onder andere in de zorgreserve. Goede verlichting in het sportpark – slimme lantaarnpalen bijvoorbeeld – bevorderen de veiligheid en dat kun je met een beetje goede wil kwalificeren als ‘zorgen voor je inwoners’. Wat ons betreft hoeft het college voor deze investering niet terug langs de raad.

De VVD wil het uitvoeringsplan van de nieuwe mobiliteitsvisie die in 2017 wordt opgesteld niet afwachten en direct aan de slag om zogenaamde quick wins te realiseren op het gebied van verkeersveiligheid, met name op het Lint. Daarmee kúnnen we niet wachten tot 2018 en daarom roept de VVD het college vandaag op tot actie.

Voor de zomer hebben wij het college al gevraagd om alternatieven te zoeken voor de brandweerpost in Den Ilp, zodat deze mogelijk open kan blijven. Dat blijkt geen sinecure. De presentatie van professor Helsloot in september hintte in de richting van experimentele oplossingen. Graag ziet de VVD dat het college hier volop mee aan de slag gaat, enerzijds in een poging om de brandweerpost voor Den Ilp te behouden, anderzijds om te voorkomen dat nu het kind met het badwater wordt weggegooid en straks blijkt dat de brandweerzorg binnen de VrZW anders ingericht kan worden. We roepen daarom in een motie op om incidenteel middelen te reserveren om de kazerne nog een jaar te huren en om experimentele invulling te geven aan een nieuwe vorm van ‘brandweer’.

Inzetten op duurzaamheid

Samen met D66 heeft de VVD gepleit voor het opstellen van een ambitieuze duurzaamheids-agenda. Duurzaamheid is namelijk geen keuze en past bovendien bij een groene gemeente als Landsmeer. Aan deze ambitie wordt gevolg gegeven in deze begroting: elektrische oplaadpalen, een snellaadstation in de buurt van de Ring A10, inkoop van 100% groene stroom, versneld ‘verledden’ van de openbare verlichting en gescheiden afvalinzameling.

Wat de VVD betreft zou de gemeente Landsmeer zich bij uitstek op het raakvlak van duurzaamheid en recreatie & toerisme kunnen profileren. Zoals eerder aangegeven komt een ontwikkelbudget voor marktinitiatieven hierbij goed van pas.

De bestuurlijke toekomst van Landsmeer

Tot slot enkele woorden over de bestuurlijke toekomst van de gemeente Landsmeer. Eind vorig jaar nam de gemeenteraad een wilsbesluit: Landsmeer wil ambtelijk samenwerken met de gemeenten Wormerland, Oostzaan en Waterland. Liefst door één ambtelijke organisatie te creëren, opdat de kwetsbaarheid van de organisatie omlaag gaat en de kwaliteit van de dienstverlening omhoog.

Het college is in 2016 op pad gegaan en heeft de mogelijkheden in kaart gebracht. Intussen wordt in de praktijk op ambtelijk niveau op steeds meer beleidsterreinen samengewerkt. Nu is de gemeenteraad aan zet, om in samenspraak met de raden van de beoogde partners te bekijken hoe zij over zo’n samenwerking denken. Het is belangrijk dat college en raad in dit proces gezamenlijk optrekken en dat we ervoor zorgen dat Landsmeer ‘aan zet’ blijft. Om dit proces van oriëntatie door de raad te faciliteren moet geld vrij gemaakt worden. In het verlengde hiervan vindt de VVD – en met haar de brede coalitie – het na tweeënhalf jaar tijd dat de gemeenteraad van Landsmeer zelf serieus werk maakt van communicatie. In het voorjaar is een communicatie-plan opgesteld; de middelen daarvoor maken we vrij in de begroting voor 2017.

Genoeg te doen

We zijn bijna klaar en kunnen achterover gaan zitten…nee, natuurlijk niet! Dit mag dan het laatste volledige jaar zijn van dit college en deze gemeenteraad, er is nog genoeg te doen. Alle plannen, initiatieven en het dagelijkse werk moeten eerst maar eens uitgevoerd worden. Vorig jaar rond deze tijd zeiden wij ‘ambitie op papier is leuk, maar je wordt beoordeeld op wat je waarmaakt’. Bij de Perspectiefnota hadden we het over ‘versnellen’ en ‘niet in het zicht van de finish verslappen’. Met die oproep aan het college wil ik ook vandaag graag afsluiten, voorzitter. Of, om nogmaals een acrostichon te gebruiken: ga Vooral Voortvarend Door!

10-november-2016

Fractie VVD Landsmeer