Zelfs de besluitvorming door de gemeenteraad kost in Landsmeer tegenwoordig klaarblijkelijk veel meer tijd dan vroeger, omdat er geen uitgewerkte plannen zouden zijn, iedere partij zijn eigen standpunten wil verkondigen en omdat de inwoners actief bij het beleid betrokken moeten worden, aldus de onbekende schrijver van het stuk.
Allemaal logisch en geen probleem volgens D66, dat liefst rustig afwacht. Achter de schermen wordt immers noest doorgewerkt en dat leidt vroeg of laat tot zichtbare resultaten. Inwoners en ook raadsleden moeten gewoon geduld hebben.
Deze
constatering gaat voorbij aan de realiteit waarmee inwoners van een gemeente te
maken hebben op het moment dat ze iets van die gemeente gedaan willen krijgen.
Het hardnekkige beeld dat ‘het niet opschiet’ bestaat niet voor niets. Als je
niet precies weet hoe iets werkt en als niemand je dan op een heldere manier
uitlegt hoe iets werkt, of hoelang iets kan duren, dan duurt het al gauw té
lang. Achter de schermen voortvarend aan dossiers werken is niet genoeg. Openheid
en transparant communiceren horen erbij! Zeker in een tijd waarin de rol van de
ambtenaar verandert en het de bedoeling is dat inwoners steeds meer zelf gaan
doen, ontkom je hier niet meer aan. Binnen de muren van het gemeentehuis wordt
dit soms nog weleens vergeten.
Als de conducteur niet uitlegt waarom de trein middenin een weiland stilstaat, worden treinreizigers ongeduldig. Als een vraag van een inwoner achter de deuren van het gemeentehuis verdwijnt en er geen (snel) antwoord komt, dan wordt die inwoner ongeduldig. Voor raadsleden is dit niet veel anders.
Raadsleden zijn wat dat betreft net gewone mensen. Zij zijn ook niet alwetend. Een raadslid is vaak de politiek in gegaan om iets te bereiken voor de gemeenschap en zijn of haar achterban. Raadsleden hebben een bepaalde ambitie en hun geduld wordt daarbij regelmatig op de proef gesteld, zéker in een gemeente als Landsmeer met een kleine ambtelijke organisatie. Maar duurt iets té lang naar de smaak van een raadslid, dan heeft hij de mogelijkheid om daarover opheldering te vragen aan een wethouder. En de wethouder moet op die vragen binnen een vastgestelde termijn op reageren. Zo’n termijn is er niet voor niets.
Vragen
stellen als iets lang duurt, is een belangrijke middel dat een raadslid tot
zijn beschikking staat. Daarmee oefent hij namelijk zijn controlerende taak uit
in naam van de inwoners. Achterover zitten en afwachten op wat komen gaat, past
wat minder bij de rol van een raadslid. Althans wat de VVD betreft.
De VVD neemt liever initiatief. Veel processen kunnen namelijk best sneller verlopen. Je ziet dat vaak als ze zichtbaarder gemaakt worden, als de schermen weggehaald worden. Ongeduldige raadsleden komen daarbij goed van pas!
Niels
Bonenkamp
Fractievoorzitter
VVD Landsmeer
Reactie n.a.v. “(OOK)
RAADSLEDEN ZIJN ONGEDULDIG”, Groene Landsmeerder, april-16