Niels Bonenkamp

Niels Bonenkamp kwam 35 jaar geleden vanuit Brabant naar Amsterdam om er te gaan studeren. Hij woont alweer bijna 17 jaar in Landsmeer, waar zijn dochter is geboren. Zijn zoon studeert inmiddels in Amsterdam. Niels voelt zich als een vis in het water in Landsmeer: een fijne groene en waterrijke woonomgeving met heel betrokken mensen en een enorm veelzijdig verenigingsleven.

Niels staat midden in de Landsmeerse samenleving. Hij was ruim zes jaar lang voorzitter van de Stichting Evenementen Landsmeer. Hij maakte een boek over het Landsmeerse verenigingsleven, is lid van de tennisclub en rijdt als vrijwilliger op de bus van SamenMeer.

Tien jaar geleden maakte Niels zijn entree in de lokale politiek toen hij zich aansloot bij de Landsmeerse VVD. Vanaf 2014 was hij vier jaar lang fractievoorzitter in de gemeenteraad. Na de verkiezingen van 2018 werd hij door de VVD gevraagd om wethouder te worden in buurgemeente Oostzaan. Met enige aarzeling maakte hij de overstap naar de buurgemeente, mede om aan het wethoudersvak te mogen snuffelen. Hij bleef vanzelfsprekend in Landsmeer wonen, want daar ligt tenslotte zijn hart. Op de achtergrond bleef hij actief voor de Landsmeerse VVD, was samen met Anneriek Verhoef lijsttrekker bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen en werd in 2022 weer fractievoorzitter.

Als wethouder heeft Niels in Oostzaan veel bereikt. Zo ging het hele jongerenbeleid met resultaat op de schop, was Oostzaan de eerste gemeente met alleen nog maar rookvrije schoolpleinen en werden de plannen voor nieuwbouw van scholen naar de beslissende fase gebracht. Ook in regionaal verband zette hij zich in voor thema’s zoals bijvoorbeeld gezond opgroeien en suïcidepreventie. Naast zijn wethouderschap bleef hij anderhalve dag per week werkzaam in het hoger onderwijs bij een academie op het gebied van media, games en artificial intelligence. Werk dat hij het afgelopen jaar weer fulltime oppakte en ook nu, naast zijn wethouderschap zal blijven doen.

In de aanloop naar de  gemeenteraadsverkiezingen van 2022 zei Niels onder andere: "we moeten er de komende periode vooral in slagen om meer woningen te bouwen in Landsmeer, ondanks alle beperkingen die er zijn. Er worden veel fabels verteld over hoe we de woningnood kunnen aanpakken. Bouwen begint bij sterke bestuurders met een relevant netwerk en ik denk dat ik op dat vlak met mijn kennis, ervaring en niet lullen maar poetsen-mentaliteit het verschil kan maken."

Op 3 april 2023 werd Niels Bonenkamp benoemd tot wethouder in Landsmeer. Zijn portefeuilles zijn: Ruimtelijke Ordening, Wonen, Mobiliteit, Economische Zaken, Recreatie en Toerisme, Sport, Kunst en Cultuur, Onderhoud wegen, water en riolering, Huisvesting statushouders en asielzoekers.

Hij heeft er zin in om samen met de gemeenteraad en met zijn collega’s in het college en de regio, aan de slag te gaan voor alle inwoners, ondernemers, verenigingen en andere betrokkenen bij de gemeente Landsmeer.