Algemene Beschouwingen VVD bij Perspectiefnota 2016

De VVD bedankt het College voor het opstellen van deze Perspectiefnota 2016, die – ik citeer vrij – aan de bruisende ambitie van het collegeprogramma tegemoet probeert te komen.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, voorzitter, wat de VVD betreft is ambitie leuk, maar het gaat vooral om het waarmaken daarvan.

Er kunnen nog meer beleids- of beheerplannen gemaakt worden, visies worden opgesteld, markten geconsulteerd of onderzoeken gedaan , maar Landsmeer is meer gebaat bij concrete acties! We kunnen niet alles doen en zullen keuzes moeten maken. Wat doen we wel, wat doen we niet? Wat kunnen we wel betalen en wat niet? En wat voor organisatie hebben we dan nodig?

Als je keuzes maakt, moet je weten hoe je ervoor staat. In de pers werd Landsmeer recent gekwalificeerd als een ‘armlastig bruidje’. “Slecht nieuws,” zou je zeggen, zéker wanneer je op zoek bent naar een ‘huwelijkspartner’. Een week later hebben we ruim 1.6 miljoen euro over op de rekening van 2014. Dus niet armlastig? Helaas is het positieve saldo het resultaat van incidentele meevallers en daarom betekent het structureel niet veel voor de gemeente.

Feit is dat we een fors structureel en oplopend tekort hebben. Onze uitgangspositie is dus matig. Dat we een extra buffer in de Algemene Reserve hebben om de komende jaren de put incidenteel te dempen, is een prettige bijkomstigheid, maar niet meer dan dat.

De VVD vindt dat we moeten kijken naar wat we wél kunnen; kijken naar het versterken van de verdiencapaciteit van inwoners, bedrijven en gemeente; kijken wat de gemeente móet doen en wat inwoners en bedrijven zelf kúnnen doen. We onderschrijven de ambitie van het College om nog nadrukkelijker in te zetten op burgerparticipatie. De gemeente doet nog veel teveel zelf en maakt te weinig gebruik van de creativiteit en zelfredzaamheid van de inwoners.

De VVD vindt dat het tijd is om échte keuzes te maken en en mist die invalshoek vaak in de Perspectiefnota 2016. We dagen de raad uit om samen die keuzes te maken. Niet in de laatste plaats om uiteindelijk een ‘goede (huwelijks)partij’ te zijn.

Vandaag belichten wij twee thema’s die wij belangrijk vinden en waar volgens ons in de nabije toekomst kansen liggen: de lokale economie en ons subsidiebeleid.

Om inwoners en bedrijven in Landsmeer zoveel mogelijk in hun kracht te zetten en ook om nieuwe bedrijven aan te trekken, moet de gemeente serieus werk maken van het stimuleren van de lokale economie. De VVD verwacht veel van het uitvoeringsplan Economische Zaken waar we al lang op wachten. Wat ons betreft staan daarin zaken centraal als: verminderen van regeldruk voor ondernemers, toestaan van mengformules, ondersteunen van burger-/ondernemersinitiatieven. Bij het versterken van de lokale economie denken wij aan het verlagen van het OZB-tarief voor startende bedrijven en/of gebruikers van bedrijfslocaties.

Vooral op gebied van Recreatie & Toerisme zien wij legio kansen om de lokale economie te versterken. Hier is, naar analogie van onze buurgemeente Waterland veel sterker op in te zetten. Denk aan een toeristisch informatiepunt, aansluiten op de ZaanIJ-route, een klimbos in het Twiske en meer verblijfs-accommodatie. Alle activiteiten in deze richting juichen wij van harte toe.

De verschuiving van ‘de-gemeente-doet-het-voor-je’ naar ‘zelf-doen’ gaat wat de VVD betreft hand in hand met het verlagen of afschaffen van (kleine) lokale belastingen en heffingen, waarbij de administratieve kosten vaak net zo hoog zijn als de inkomsten.

Als het gaat om keuzes maken, moet nu écht serieus gekeken worden naar de subsidies. We praten er al ruim anderhalf jaar over en we komen – ook nu weer in deze PN – niet verder dan taakstellende bezuinigingen. Bij de doeltreffendheid van het subsidiebeleid stelt de Rekenkamercommissie in haar recente onderzoeks-rapport vraagtekens. De post subsidies in de begroting bedraagt bijna € 800.000 en wordt niet doeltreffend ingezet. Waarom niet? Hier ligt een heel grote kans om structureel iets in de begroting te veranderen!

Het toepassen van de kaasschaafmethode zet wat de VVD betreft geen zoden aan de dijk. Wij stellen een fundamentele discussie voor: alles van tafel en helemaal opnieuw bepalen wat we als gemeente wél en wat we niet (meer) willen subsidiëren.

De netwerksamenleving heeft zijn intrede gedaan. Hoe groot de ontwikkelingen zijn weet het College niet, maar het ziet kansen. Daarop inspelen gebeurt wat mijn fractie betreft nog teveel langs traditionele lijnen.

Er liggen overal nieuwe kansen: hoge kosten voor verplaatsing van een voetbalkooi? Waarom niet gekeken naar een alternatief in de vorm van een Cruyff Court? Veel aansprekender dan een kale kooi en bovendien draagt de JCFoundation financieel bij.

Zijn camera’s het meest geëigende middel om een inrijverbod te controleren? Moet de gemeente oplaadpalen plaatsen of kunnen de inwoners die voordeliger zelf aanvragen? Wat kan er op gebied van zorg bereikt worden door het inzetten van digitale middelen zoals game-technologie? Kan de kostendekkendheid en het onderhoud van sportaccommodaties verbeteren met airbnb-achtige modellen?

Concluderend: de VVD vindt dat er realistische keuzes gemaakt moeten worden. De vraag is niet alleen waar je wel of geen geld aan uitgeeft of hoeveel, maar ook wat moet de gemeente wel en niet doen. En soms moet je net iets verder zoeken dan je gewend bent, naar de wat minder voordehandliggende oplossing.

De taakstellende bezuiniging van € 100.000 gaan we halen wat de VVD betreft, maar niet op de voorgestelde manier. En door slim en gericht te investeren kan nog veel winst behaald worden.

Er is huiswerk te doen. Dus aan de slag!

Fractie VVD Landsmeer

Niels Bonenkamp