Gemeenteraad Landsmeer stelt kindergemeenteraad in

Persbericht:

Gemeenteraad Landsmeer stelt kindergemeenteraad in

In de raadsvergadering van 23 juni heeft de gemeenteraad van Landsmeer besloten een kindergemeenteraad in te stellen vanaf het schooljaar 2016-2017. De start van het project, dat in samenwerking met alle Landsmeerse basisscholen plaatsvindt, valt op Prinsjesdag.

In de kindergemeenteraad nemen kinderen uit de groepen 7 van alle Landsmeerse scholen samen beslissingen over projecten die ze zelf aandragen. Het is de bedoeling dat de kindergemeenteraad besluit over échte projecten met een écht budget, die ook écht worden uitgevoerd. In het voorjaar van 2017 zal dit besluit genomen worden.

Onder het motto ‘praten met kinderen, in plaats van praten over’ namen CDA, D66 en VVD het initiatief voor het instellen van een kindergemeenteraad. De andere fracties in de raad stemden met het voorstel in.

Een kindergemeenteraad laat kinderen in de basisschoolleeftijd op een leuke en actieve manier kennis maken met (lokale) politiek, met de gemeente, met democratie, met volksvertegenwoordiging, met debatteren. Op termijn kan de kindergemeenteraad mogelijk uitgroeien tot een klankbord voor de echte gemeenteraad. Op deze manier wordt uitvoering gegeven aan het actiever betrekken van kinderen en jongeren bij besluitvorming en plannenmakerij over zaken die hen direct betreffen.

De basisscholen ‘hebben zin om met dit project te starten’ en geven – bij monde van de schooldirecteuren – aan ‘dat de kindergemeenteraad onder meer een heel tastbare meerwaarde zal hebben voor het vak burgerschapsvorming’.

VVD Landsmeer is blij met dit besluit en het brede draagvlak bij de scholen.

De VVD maakt zich sterk voor kinderen en jongeren in Landsmeer:

·        Kindergemeenteraad (juni 2016)

·        Subsidies: nieuw subsidiebeleid met specifieke aandacht voor activiteiten gericht op jongeren (juni 2016)

·        Speelplaatsen: bij het vaststellen van de begroting voor 2016 werd via de motie ‘Buiten Spelen’ nadrukkelijk aandacht gevraagd voor het betrekken van jongeren bij de aanpak van speelplaatsen (november 2015)

·        Muzieklessen: in de begroting voor 2016 werd met een amendement geld vrijgemaakt om het project ‘Kinderen en Muziek’, een samenwerking tussen de scholen, Rotary Landsmeer en muziekvereniging Amicitia, te ondersteunen (november 2015)

·        Voetbalkooi: via de Perspectiefnota werd een budget van € 70.000 gereserveerd voor het verplaatsen van de voetbalkooi die in Luijendijk-Zuid stond (jul-2015)