Kindergemeenteraad in Landsmeer

Persbericht 31 mei 2016:

De fracties van CDA, D66 en VVD hebben een initiatiefvoorstel ingediend voor het instellen van een kindergemeenteraad in Landsmeer. De gemeenteraad behandelt het voorstel op 9 juni aanstaande.

Een kindergemeenteraad laat kinderen in de basisschoolleeftijd op een leuke en actieve manier kennis maken met (lokale) politiek, met de gemeente, met democratie, met volksvertegenwoordiging, met debatteren.

Het streven is om in het schooljaar 2016-2017 voor de eerste keer een kindergemeenteraad in Landsmeer te installeren. In de kindergemeenteraad nemen kinderen uit de groepen 7 van alle Landsmeerse scholen samen beslissingen over projecten die ze - bij voorkeur - zelf aandragen. Het is de bedoeling dat de kindergemeenteraad besluit over échte projecten met een écht budget, die ook écht worden uitgevoerd.

Op termijn kan de kindergemeenteraad mogelijk uitgroeien tot een klankbord voor de echte gemeenteraad daar waar het gaat om zaken die kinderen direct betreffen.

Een eerste peiling onder de scholen in de gemeente, leidde tot enthousiaste reacties.

Onder het motto ‘praten met, in plaats van praten over’ geven CDA, D66 en VVD met dit initiatief een vervolg aan het actiever betrekken van kinderen en jongeren bij besluitvorming en plannenmakerij over zaken die hen direct aangaan. Recent werd op dezelfde manier de aanpak van speelplaatsen in Landsmeer op de agenda gezet.

Foto: ‘Democracity', mei 2015, gemeentehuis Landsmeer