Gemeenteraad wil meer invloed in Veiligheidsregio

De gemeenteraad van Landsmeer vindt onder andere dat hij is gepasseerd bij de besluitvorming over het nieuwe regionale dekkingsplan voor de brandweer; dat plan werd in december 2015 vastgesteld door het bestuur van de VrZW. Over dit nieuwe plan is veel commotie ontstaan, omdat het leidt tot sluiting van vier kleine brandweerposten in landelijk gebied, waaronder de brandweerpost in Den Ilp. De raad vindt dat dit besluit niet goed is doordacht en verregaande consequenties heeft voor de (brand)veiligheid in het landelijk gebied.

Zeven gemeenten hebben het nakijken

“Daar komt bij dat het besluitvormingsproces door het bestuur van de VrZW naar de mening van de raad niet juist is doorlopen,” zegt Niels Bonenkamp (VVD), indiener van de motie. “Het bestuur had alle betrokken gemeenteraden om een zogenaamde zienswijze moeten vragen alvorens te besluiten. Dit is niet gebeurd.”

Een complicerende factor is dat de twee steden Zaanstad en Purmerend  door de stemverhouding binnen het bestuur van de VrZW altijd een een meerderheid hebben. De overige zeven gemeenten hebben het nakijken. Twee steden nemen dus ingrijpende beslissingen over de brandweerzorg in het gehele landelijke gebied. De gemeenteraad van een kleine gemeente als Landsmeer heeft nu nauwelijks invloed, terwijl hij wel verantwoordelijk is voor de brandweerzorg in de gemeente. Niels Bonenkamp (VVD): “De belangen van de inwoners van de gemeenten in landelijk gebied zijn hiermee niet gediend.”

Red onze brandweer

De directe aanleiding voor het indienen van de motie was een oproep van het comité ‘Red onze brandweer’ uit Den Ilp. Onder aanvoering van Ellie Buijs haalde dit comité in december bijna 1.500 handtekeningen op om sluiting van de brandweerpost in Den Ilp te voorkomen. Het comité heeft de raad in een brief opgeroepen om de gang van zaken af te keuren en de zorgen van de inwoners over hun veiligheid aan de VrZW over te brengen. “We hebben ons tot de raad gewend,” zegt Ellie Buijs, “omdat het bestuur/de directie van de VrZW de bezwaren die er leven bij de bevolking zonder discussie naast zich neer heeft gelegd.”

De recent losgebarsten discussie over leegloop bij de vrijwillige brandweer na presentatie van een onderzoek door RTV NH en EenVandaag draagt eraan bij dat inwoners zich zorgen maken over hun veiligheid. En brandweerlieden maken zich zorgen over hoe zij hun werk kunnen doen. Ook vanwege deze actualiteit stelde Mandy Oud (D66) “dat het goed is om de motie nu en ook vooral raadsbreed aan te nemen.” Zij hoopt dat andere raden hem willen overnemen opdat er op die manier misschien meer grip kan ontstaan op de VrZW.

Meer invloed

Alle partijen ondersteunden uiteindelijk de motie. Daarmee spreken ze de hoop uit dat de gemeenteraad van Landsmeer en de andere raden van de landelijke gemeenten bij de besluitvorming binnen de VrZW meer invloed krijgen. “Ga het maar proberen. Probeer wat in beweging te brengen en wellicht kantelt er iets en krijgen wij meer invloed op de VrZW,” gaf Menno Wilmans (PvdA) het College mee.

Burgemeester Nienhuis, namens de gemeente lid van het Algemeen Bestuur van de VrZW, deelde de mening van de raad over het besluitvormingsproces rondom het dekkingsplan. Ze gaf aan blij te zijn dat de motie unaniem werd aangenomen. Het biedt haar handvatten om de zorgen die er leven over brandweerzorg in landelijk gebied nadrukkelijk op de agenda te houden binnen het bestuur van de VrZW. Ook kan zij hierdoor  samen met burgemeesters van andere gemeenten een poging doen de invloed van de raad van Landsmeer en de overige kleine gemeenten te vergroten.